agonist og antiagonist

Styrkeforholdet mellem agonister og antagonister er vigtigt at have i baghovedet, når man styrketræner. Det ses tit på folk der kun har trænet overkroppen foran og ikke ryggen, at de går meget foroverbøjet og deres kropsstatur er forkert proportioneret. Dette er fordi de har stærke muskler foran og “slappe” muskler i ryggen, hvilket kan være skadesfremkommende.

I den forbindelse mener man, at et tilstrækkeligt styrkeforhold mellem agonister og antagonister samt opvarmning inden sport spiller en vigtig rolle

Agonist og antagonist

Agonist og antagonist er et begreb der bruges om arbejdende og modarbejdende muskler. Hvis f.eks. biceps er den arbejdende muskel, kaldes det agonisten. Det vil sige at triceps er den modarbejdende muskel og dermed
antagonisten. Disse modarbejdende muskler skal helst være lige stærke og det er derfor vigtigt man både træner agonister og antagonister op.

H:Q ratio

Mange sportsudøvere døjer med et svagt baglår (hamstrings) i forhold til forlåret (quadriceps). Styrkeforholdet mellem disse muskler er beskrevet som H/Q ratio og rigtig mange mennesker har en for lav ratio, i form af en svag hamstring. Dette kan der være en stor skadesrisiko ved, f.eks. i fodbold under et hårdt spark fremad, da hamstring er noget svagere end quadriceps og derfor muligvis ikke kan holde til yderstillinger og det er tit derfor der forekommer fibersprængninger i baglåret. Studier viser også at personer med et bedre styrkeforhold mellem quadriceps og hamstring, har stærkere sener i knæet.

Hvad kan du selv gøre

Derfor er det meget vigtigt når du styrketræner, at fordele øvelserne ligeligt mellem ryg og forkrop, eller lår og baglår, så du netop undgår denne situation. I benene er det svært at undgå, fordi quadriceps er en større og stærkere muskel end hamstring, men så længe begge muskelgrupper trænes grundigt, burde problemet være minimalt og her har øvelsen squat vist sig rigtig positiv. Faktisk har undersøgelser vist at rigtig tung squat, har givet minimal og nærmest ingen forskel på de 2 muskelgrupper. Du kan evt. teste dig selv i fitnesscenteret, hvor svag din hamstring er i forhold til quadriceps og ellers gå i gang med squat. God fornøjelse.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *