Man kan beregne en standardiseret udgave af sin optimalvægt ud fra sin højde ved hjælp af det såkaldte Body Mass Index (BMI). Metoden går ud på at dividere vægt med højde i meter ganget med sig selv.

Hvis man for eksempel vejer 75 kilo og er 1,80 meter høj, så hedder regnestykket: 75 divideret med 1,80 x 1,80, hvilket er lig med en BMI-score på 23,2.

For at være normalvægtig skal man ligge mellem 20 og 25. En score på 25-30 betyder, at man er overvægtig, mens 30-35 betyder svært overvægtig.
Hvis du ikke vil forsøge at regne den ud selv, så kan du benytte nedenstående.

Men hvad fortæller BMI egentlig? I realiteten ikke særlig meget! Det fortæller ikke noget om din kropssammensætning og det fortæller ikke om du er egentlig overvægtig. Det fortæller jo alene hvad du vejer i forhold til din højde.

Sammenligner man en langdistanceløber med en bodybuilder vil man ofte kunne se, at langdistanceløberen har et BMI på <20 og bodybuilderen har et BMI på >30. Betyder det så at løberen er undervægtig og bodybuilderen er overvægtig? Nej – man kan sikkert samtidig måle en fedtprocent på <10% hos dem begge!

Hvis man kender sin fedtprocent kan man i stedet bruge formlen til at vurdere sin fedtfri BMI – hvis man synes det er sjovt. Hvis fedtprocenten er lav, vil BMI og det fedtfri BMI ligge meget tæt på hinanden.

BMI bruges til at screene for overvægt. Det er nemt at regne ud, formlen gælder for både mænd og kvinder, og der er en generel sammenhæng mellem BMI og overvægt. Men, men, men – tag lige et kritisk blik i spejlet inden du lægger skæbnen i hænderne på en BMI beregning!

Dette er de generelle retningslinjer for BMI:

    • Hvis din BMI er mindre end 20(18) er du undervægtig
    • Er den mellem 20(18) og 25, er du normal (Hvad vægt angår)
    • Er den mellem 25 og 30 er du overvægtig
    • Er den over 35 lider du af svær fedme

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *